X

سیاست و سینما

سیاست و سینما -
امتياز: 4.3 از 5 - رای دهندگان: 6 نفر
سیاست و سینما

از همان سال‌های اولیه‌ی پیروزی انقلاب اسلامی موضوع سینما برای عده‌ای از متفكرین و صاحب‌نظران مسلمان از حساسیت ویژه‌ای برخوردار بود؛ برخی با حضور در یك پایگاه فكری تحت عنوان «حوزه‌ی هنر و اندیشه‌ی اسلامی» -به‌ویژه مجله‌ی «سوره»- فرصتی را فراهم كرده بودند تا از منظر علمی به موضوع سینما پرداخته شود. صرف‌نظر از اتفاقاتی كه بعدها در این حوزه، سینمای انقلاب را از درون، دچار چالش‌های فكری كرد اما فرصت خوبی فراهم شده بود تا به آرا و نظرات متفكرین و صاحب‌نظران مسلمان با تكیه بر آرمان‌های امام راحل(ره) درباره‌ی سینما، جامه‌ی عمل پوشانده شود و از طرفی با مطالعه و مداقه در افكار و اندیشه‌های حضرت امام(ره) و مؤانست با اندیشه‌های ناب اسلامی، راه رسیدن به ماهیتی دیگرگونه از این مولود فلسفه و تمدن علمی غرب، هموار گردد.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 2056

سینمای ملی چگونه شکل می‌گیرد؟

سینمای ملی چگونه شکل می‌گیرد؟ -
امتياز: 5.0 از 5 - رای دهندگان: 3 نفر
سینمای ملی

در این نوشته کوشش می‌شود، شرایط امکان سینمای ملی در ایران مورد تامل واقع شود. در آغاز جایگاه سینما برشمرده می‌شود، سپس مؤلفه‌ها و بسترهای هنر ملی به‌طور اجمال شرح داده می‌شود، آن‌گاه به کارکردهای سینما در سیاست‌های کلان ملی پرداخته می‌شود. در ادامه ابعاد سینما بیان شده و در آخر به مهم‌ترین حلقه از سلسله زنجیرهایی که برای سینما ملی ضروری است پرداخته می‌شود

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 1330

سینما به روایت سینما

سینما به روایت سینما -
امتياز: 5.0 از 5 - رای دهندگان: 3 نفر
سینما

) «روایت» زندگی و زمانه‌ی سینمای ایران یکی از حوزه‌های مباحثاتی پردامنه و متکثری است که انبوهی از اندیشمندان، منتقدان، حرفه‌ای‌ها و سیاست‌گذاران سینمای ایران در آن‌خصوص سخن گفته‌اند. روایت سینمای ایران مبتنی بر بینش‌ها و برداشت‌هایی از تاریخ و هویت هنر هفتم در این کشور است که مجموعاً معنا و مفهوم سینمای ایرانی را در ذهنیت راویان شکل می‌دهد. بدین‌ترتیب هر روایتی متضمن معنایی از سینمای ایرانی است که ممکن است در مؤلفه یا مؤلفه‌هایی با روایت‌های دیگر هم‌گرا باشد یا نباشد.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 1127

هویت بحرانی سینمای ایرانی

هویت بحرانی سینمای ایرانی -
امتياز: 5.0 از 5 - رای دهندگان: 3 نفر
 سینمای ایرانی

دیگر بر هیچ‌کس پوشیده نیست که سینمای ایران با بحرانی عظیم روبه‌رو است. بحرانی که دیرسالی است از آن سخن رانده می‌شود و هرکس به نوبه‌ی خود دلایل مختلفی را برای این وضعیت برمی‌شمارد.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 1712

سینمای ملی چگونه سینمایی است؟

سینمای ملی چگونه سینمایی است؟ -
امتياز: 4.8 از 5 - رای دهندگان: 4 نفر
سینما

از دیدگاه جامعه‌شناختی، تحقق ایده‌ی سینمای ملی به‌منزله‌ی رابطه‌ی سازگار و مطلوب بین سینما و هویت یا فرهنگ ملی، با پیش‌شرط‌هایی روبه‌رو استکه یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تأمل نظری به پرسش‌های مربوط به معنا و چگونگی سینمای ملی است. در درجه‌ی نخست، باید از این سؤال آغاز کرد که سینمای ملی چه مؤلفه، مشخصه و فرمی دارد؟ مثلاً سینمای آلمانی، فرانسوی، هندی، ایتالیایی و... چگونه چیزی است؟ در واقع، چه اصول و مضامینی در فیلم باید جاری و ساری باشد تا بتوانیم از سینما یا فیلم ملی سخن بگوییم؟

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 1631

ناواقع‌گرایی سینمای ایرانی

ناواقع‌گرایی سینمای ایرانی -
امتياز: 4.8 از 5 - رای دهندگان: 4 نفر
واقعیت زندگی در سینمای ایرانی

چیست که باعث می‌شود این ادعا که سینما و تلویزیون ما، غیرِواقع‌نمایی دارند به گوش ما منطقی بیاید و به آن فکر کنیم؟ آیا سینمای ایران و آن‌چه که بر پرده می‌آید با آن‌چه مردم زندگی می‌کنند نسبتی ندارد؟ در این صورت این قصه‌ها و آدم‌ها از کجا می‌آیند؟ چیزی هست که به شخصیت‌ها و داستان‌های درون فیلم در هر جامعه‌ای امکان ظهور می‌دهد. فیلم‌نامه‌نویس زمانی که به شخصیت‌هایش می‌اندیشد، به‌رغم آن‌که تخیل می‌کند، در دامنه‌ی امکانات همین اجتماع که در آن حاضر است، تخیل می‌کند. او چاره‌ای جز این ندارد؛ چراکه در نهایت ناگزیر است داستانش منطقی به نظر آید. داستان او را آدم‌های فیلم‌نامه‌اش پیش می‌برند که لاجرم آن‌ها نیز باید منطقی باشند. پس فیلم‌نامه‌نویسان و فیلم‌سازان از درون این جامعه راهی به بیرون ندارند. بدین معنا که هرچه می‌کنند، درون مرز‌های امکانات فرهنگی، روانی و انسانی همین جامعه است که در آن می‌زیند.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 1172

تحویل امر مقدس به سینما

تحویل امر مقدس به سینما -
امتياز: 5.0 از 5 - رای دهندگان: 5 نفر
یوسفعلی میرشکاک

«فیلم» از حیث ظاهر، صورت تکامل‌یافته‌ی «عکس» است و دوربین فیلم‌برداری، وجه غیابی دوربین عکاسی. آیا باطناً چنین نیست و نمی‌توان فیلم را به «تصویر» تحویل کرد؟ تصویر چه در نقاشی و چه در عکاسی، در دسترس ماست و ما را برمی‌انگیزد تا به امری که در ماورای تصویر است بیندیشیم؛ اما در نفس و عقل ما تصرف نمی‌کند و اگر برانگیختگی را نیز نحوی تصرف به حساب بیاوریم، حدود آن را نفس و عقل ما معلوم می‌کند.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 1221

سینمای سنتی

سینمای سنتی -
امتياز: 4.9 از 5 - رای دهندگان: 7 نفر
سینمای سنتی

هنرها نماینده‌ی احساسات و روحیات هر قوم است و از آن‌جا كه ذوقیات ملل متفاوت است، هنرهای مردم هم که تراوش‌های روحی آن‌ها است، از یک‌دیگر متمایز است. اوضاع جغرافیایی و طبیعی و عوالم روحی و معنوی و طرز عقاید و افکار و کیفیت رسوم مذهبی و نوع تمدن و سوابق تاریخی و حوائج زندگانی مادی همه در اختلاف هنرهای اقوام و ملل عوامل مؤثری است.

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 1532

دام شتاب شیطانی

دام شتاب شیطانی -
امتياز: 5.0 از 5 - رای دهندگان: 9 نفر
هالیوود شیطان

سینما محصول وضع مدرن است. در دوره‌ی جدید، هیچ هنری به اندازه‌ی سینما، بر روان و رفتار جامعه‌ی جهانی تأثیرگذار نبوده و هیچ هنری هم به اندازه‌ی سینما، از ابزارهای اهریمنی و شرور استفاده نکرده است. هالیوود کانون تقلیل بشریت است. این هنر چیست که بشر در دوره‌ی جدید به آن رسیده است؟ چه‌قدر ریشه‌ی تاریخی دارد؟! از آن‌جا كه در دوره‌ی جدید، ابزارهای لازم وجود دارد، سینما متولد می‌شود؛ اما ریشه‌های آن بسیار کهن‌تر است و در جان آدم غربی است. امروزه انسان غربی بیش از تئاتر ـ ‌علی‌رغم آن‌که تئاتر زنده است‌ـ به سینما هجوم می‌برد. سینما کارخانه‌ی رؤیاسازی انسان غربی است و تاریک‌خانه‌ای است جادویی تا انسان را غرق در نسیان می‌کند و التیامی شود بر رنج امروزینش و کورسویی برای فردایش!

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 1157

افول زبان قصه‌گو

افول زبان قصه‌گو -
امتياز: 4.7 از 5 - رای دهندگان: 10 نفر
فیلم‌نامه

در پاسخ به این سؤال که مسئله‌‌ی اصلی سینمای ایران چیست، دو نکته به نظرم می‌رسد؛ یکی مسئله‌ی فیلم‌نامه است و دیگری مسئله‌ی ساختار و زیبایی‌شناسی فیلم. در مورد فیلم‌نامه، بارها و بارها گفته‌اند و درست گفته‌اند که مشکل سینمای ایران فیلم‌نامه است. حال که می‌دانیم مشکل از فیلم‌نامه است، آیا می‌توانیم ادعا کنیم که مسئله‌ی سینمای ایران را می‌دانیم و می‌شناسیم؟ اگر به همین اکتفا کنیم راه به جایی نخواهیم برد. برای این‌که مسئله‌ی را درست بشناسیم باید بپرسیم مشکل فیلم‌نامه چیست؟

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 1480

درباره ما

مجله‌ی سوره نیز سرنوشتی پیوند خورده با سرنوشت انقلاب و فراز و فرودهای آن داشته است و او نیز تنها زمانی می‌تواند خود را از گرفتار شدن در دام زمانه برهاند و انقلاب اسلامی را همراهی کند که متوجه‌ی باطن و همگام با تحولاتی از جنس انقلاب باشد. تلاشمان این است که خود را از غفلت برهانیم، برای همین به دور از هرگونه توجیه‌ و تئوری‌پردازی برای توسعه‌ی تغافل،‌ می‌گوئیم که سوره «آیینه‌»ی ماست. از سوره همان برون تراود که در اوست. تلاشمان این است که به‌جای اصل گرفتن «ژورنالیسم حرفه‌ای»، یعنی مهارت در به‌کارگیری فنون، تحول باطنی و تعالی فکری را پیشه کنیم. نمی‌خواهیم خود را به تکنیسین سرعت، دقت و اثر فرو بکاهیم. کار حرفه‌ای بر مدار مُد می‌چرخد و مُد بر مدار ذائقه‌ی بشری و ذائقه بر مدار طبع ضعیف انسان و این سیر و حرکت، ناگزیر قهقرایی است.

بـيـشـتــر

نقد

شماره 87-86 مجله‌ فرهنگی تحلیلی سوره‌ اندیشه منتشر شد

شماره‌ جدید مجله سوره اندیشه نیز به‌مانند پنجشش شماره‌ اخیرش، موضوعی محوری دارد که کل مطالب مجله حول‌وحوش آن می‌چرخد. موضوع بیست‌ویکمین شماره‌ سوره‌ اندیشه، «نقد» است؛ موضوعی که شعار بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات نیز قرار گرفته است. نقد، موضوع مناقشه‌برانگیزی است که بسیاری از مجادلات سیاسی و فرهنگی ما، از روشن نبودن مفهوم آن ناشی می‌شود؛ تا جایی که منتقد را به جرم مفسده‌انگیزی‌اش خاموش می‌کنند. کار منتقد، حرف زدن است ولی نقد، منتظر شنیده شدن نیست. اینجا است که تفاوت منتقد با معترض و مخالف و مصلح و مفسد روشن می‌شود.

خبــر انـتـشــار شـمــاره 21

خرید

شماره 86
10000تومان
  • قیمت روی جلد
  • ارسال رایگان به سراسر نقاط کشور
  • زمان تحویل حداکثر 5 روز
شماره 84
10000تومان
  • قیمت روی جلد
  • ارسال رایگان به سراسر نقاط کشور
  • زمان تحویل حداکثر 5 روز
آرشیو شماره 50 تا 75
60000تومان
  • با احتساب 20% تخفیف
  • ارسال رایگان به سراسر نقاط کشور
  • زمان تحویل حداکثر 5 روز
خرید نسخه دیجیتال
4000تومان
  • با احتساب 60% تخفیف
  • دریافت از مارکتهای اندروید
  • همسان با نسخه چاپی