![]() هر تمدنی، تفكر و فرهنگ و گرایشی متناسب با خود را فراهم میآورد و به تبع، نظامات اجتماعی در نسبت با آن شكل میگیرند. نظامات اجتماعی بهطریقی هماهنگ و با توجه به زمانهی تاریخی و زمینهی اجتماعی خود، تغییر و تكامل مییابند و به استقرار میرسند و نظمی بر آنها حاكم میشود؛ نظمی كه برآمده از الزامات و شرایط ویژهی آن تمدن است. اما باید توجه داشت که هر نظام اجتماعی، در واكنش و نسبتسنجی با دو چیز شكل خاص مییابد؛ یكی مسائلی كه با آن روبهرو میشود و دیگری ویژگی خاص تاریخی و فلسفی و فرهنگی آن دوره. مراد ما از نظام اجتماعی كلیت جامعه و نظامهای سیاسی، اقتصادی، اداری، حقوقی، قضایی، علمی، فرهنگی، تكنولوژیك و... است. به كار بردن واژهی «نظام اجتماعی» نشانگر این معنا است كه بر جامعه، نظمی حاكم است و بخشها و ابعاد مختلف آن با یكدیگر مرتبط و بر یكدیگر مؤثرند. تصور ما از جامعه، یك تصور كلنگرانه و كلگرایانه است؛ یعنی تلاش میكنیم اجزای مختلف و روابط درونی و بیرونی آن را با هم و در یك فرایند ببینیم. حركت بهسوی تعالی و استقرار نظام اجتماعی پیشرفته و مبتنی بر عدالت، غایتِ جامعهی ایرانی است؛ جامعهای كه باید نمونهای از آیندهی موعود بشری باشد. باید دریافت كه در زمانهی ما، اقتصاد و سیاست و آموزش و... چه ویژگیهایی دارند و آنچه در دنیا و در عصر ما غالب است از میان بدیلهای مختلف، كدام است. از سوی دیگر، نظام اجتماعی حاكم بر جامعهی ایران هم برآمده از تاریخ و سنت ایرانی- اسلامی و هم متأثر از نظام غالب و رایج جهانی است. برای فراهم آوردن شرایط شکلگیری نظامات اجتماعی مطلوب، باید دید كه چه طرحها و نقشههایی برای حركت بهسوی شرایط بهتر وجود دارد و دعاوی نظری و طرق عملی پیشنهادی هر یک را بررسی كرد. |
||
![]() |
||
|
||
![]() |
||
|
||
![]() |
||
|
||
![]() |
||
|
||
![]() |
||
|
||
![]() |
||
|
||
![]() |
||
|
||
![]() |
||
|
||
![]() |
||
|
||
![]() |
||
|
||
![]() |
||
|
||
![]() |
||
|
||
![]() |
||
|
||
![]() |
||
|
||
![]() |
||
|
||
![]() |
||
|
||
حیث التفاتی شناخت ما ناظر به موضوعی جزئی و بخشی نیست؛ بلکه ناظر به کلیت جامعه است. شناخت کلنگر ما با حرکت از ظاهر به باطن جامعه حاصل میشود و لذا منطق حاکم بر محتوای ما اینگونه شده است:
مجلهی سوره نیز سرنوشتی پیوند خورده با سرنوشت انقلاب و فراز و فرودهای آن داشته است و او نیز تنها زمانی میتواند خود را از گرفتار شدن در دام زمانه برهاند و انقلاب اسلامی را همراهی کند که متوجهی باطن و همگام با تحولاتی از جنس انقلاب باشد. تلاشمان این است که خود را از غفلت برهانیم، برای همین به دور از هرگونه توجیه و تئوریپردازی برای توسعهی تغافل، میگوئیم که سوره «آیینه»ی ماست. از سوره همان برون تراود که در اوست. تلاشمان این است که بهجای اصل گرفتن «ژورنالیسم حرفهای»، یعنی مهارت در بهکارگیری فنون، تحول باطنی و تعالی فکری را پیشه کنیم. نمیخواهیم خود را به تکنیسین سرعت، دقت و اثر فرو بکاهیم. کار حرفهای بر مدار مُد میچرخد و مُد بر مدار ذائقهی بشری و ذائقه بر مدار طبع ضعیف انسان و این سیر و حرکت، ناگزیر قهقرایی است.
شماره 87-86 مجله فرهنگی تحلیلی سوره اندیشه منتشر شد
شماره جدید مجله سوره اندیشه نیز بهمانند پنجشش شماره اخیرش، موضوعی محوری دارد که کل مطالب مجله حولوحوش آن میچرخد. موضوع بیستویکمین شماره سوره اندیشه، «نقد» است؛ موضوعی که شعار بیستویکمین نمایشگاه مطبوعات نیز قرار گرفته است. نقد، موضوع مناقشهبرانگیزی است که بسیاری از مجادلات سیاسی و فرهنگی ما، از روشن نبودن مفهوم آن ناشی میشود؛ تا جایی که منتقد را به جرم مفسدهانگیزیاش خاموش میکنند. کار منتقد، حرف زدن است ولی نقد، منتظر شنیده شدن نیست. اینجا است که تفاوت منتقد با معترض و مخالف و مصلح و مفسد روشن میشود.